HAGE - NATUR - URTER - HÅNDARBEID - HISTORIE - MYTOLOGI
GARDENING - NATURE - HERBS - CRAFTING - HISTORY - MYTHOLOGY

Search This Blog

Tuesday, November 8, 2011

Ut og plukke lav / Picking lichen.

Det har vært så fuktig vær den siste tiden, noe som gjør det lettere å plukke/høste lav fra trær og steiner.
På turene mine har jeg oppdaget flere steder der det vokser mye lav, og i dag stoppet jeg likegodt og plukket med meg litt lav hjem.

Laven skal jeg bruke til plantefarging av garn etterhvert.

.
All the rain and moisty weather we have had lately has made it easy to harvest lichen from trees and rocks.
On my walks I have seen areas where lots of lichen grow, and today I made a stop to pick some lichen to bring home.

The lichen will be used for dyeing wool yarn eventually.



Greinlav.

Jeg har farget med greinlav (blanding av forskjellige typer) to ganger tidligere. Den første gangen brukte jeg altfor lite lav til at det ble farge. Den neste gangen, med mye mer lav, fikk garnet oransje farge.

Lichen on twigs.

Twice before I have dyed wool yarn with a mix of different types of lichen that grow on trees. The first time I used too small an amount of lichen to get any dye. The second time, using lots more lichen, the yarn dyed orange. 



Lavdekt fjellskrent.

Lichen covered rock.



Denne laven, som jeg ikke kjenner navnet på, vokser som store flak på fjellskrentene.
Jeg vet ikke om den duger til plantefarging, men det er innmari mye av den her.
Jeg tenker å prøvefarge og se hvordan det blir. Blir det bra farge er det masse mer lav å finne.

This lichen, name unknown to me, grows like large discs on the rocks.
I do not know whether it will work for dyeing, but there is lots of it here.
I would like to try dyeing wool yarn with it to see how it works. If it dyes nicely there is lots more lichen to find around here.




Jeg kom også over disse kjukene. Kjempesøte! Jeg liker kjuker og blir glad hver gang jeg ser noen :)

I also spotted these polypores. So sweet! I like polypores. They always make me smile :)



Her er dagens fangst lagt til tørk. To kasser med de store lav-flakene, og to kasser med blandet greinlav pluss noe steinlav.
Det trengs mye greinlav for å få nok farge, så jeg må ut og plukke litt mer.
Når laven er tørr skal den lagres frem til jeg skal plantefarge. Jeg rekker ikke det før jul, så det må vente til utpå nyåret en gang.

This is the lichen I picked today. Two trays of the large, dark lichen and two trays of lichen picked off twigs and branches of trees.
I will be needing some more for a proper dye, so I will pick more later.
When the lichen is all dry I will store it away. I do not have time to do any plant dyeing before christmas, so it will have to wait  untill sometime in the new year.

10 comments:

Emelie said...

Va häftig den var, laven med det okända namnet! Hoppas vi får se resultatet! :)

Oj, men om du börjat med julklappar så ligger du ändå före mej. Jag förbereder än så länge bara på "det mentala planet" :)

Ha det jättebra! :)

Yael said...

Amazing again Hilde! You know so much! I will be looking at lichen from now on with knowing eyes! I am looking forward to see the lichen dyed wool after you have done it! :-)

Yael said...

Blogger is not nice today, could not comment on several blogs this morning - now it seems to work!

I am again amazed Hilde! Never thought of lichen that way! I am so looking forward for the results on the wool once you have done it!

Now I have another reason to think about you while walking in the forest: if I see lichen, it will make "blink" and "Hilde"! :-)
Have a lovely day!

Yael said...

It worked!!!! Juhuuuu! :-)

i stora drag said...

Hej igen Hilde!
Tack för din fina kommentar hos mig! :)

Jag visste inte att man kunde använda mossa/lavar till att färga garn med! Märkligt att det kan bli orange färg! :)

Ha en fin vecka! /Pia

Heidi said...

Jøss, så utrolig spennende! Du er så flink til å bruke det du finner i hage og skog! Gleder meg til å se hvordan plantefarginen går!

Kjempeimponerende! :-))

Eva said...

Veldig spennende. Du er så flink til å utnytte naturens ressurser..

Vi får vel se hvordan fargeresultatet blir?

marylene said...

Hi I discovered your blog today, I love it !
Quite by coincidence I read a blogpost today about dying with polypores, by Rihivilla, but maybe you know her. She is a dyer from Finland:

http://riihivilla.blogspot.com/2011/11/dyers-polypore-karhunkaapa.html

Have a nice day !

Hilde said...

Takk for kommentarer :) Det er klart dere skal få se resultatet. Jeg skal poste bilder når fargingen etterhvert er ferdig.

Mary Lena: Thanks for visiting, and for the link. I'll have a look at it.

Kristín Hrund said...

I LOVE lichen! :-D It´s one of my favorite dye-stuff!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...