HAGE - NATUR - URTER - HÅNDARBEID - HISTORIE - MYTOLOGI
GARDENING - NATURE - HERBS - CRAFTING - HISTORY - MYTHOLOGY

Search This Blog

Tuesday, March 26, 2013

Tomatoes, and a little more.

På vårjevndøgn 20. mars sådde jeg tomater.

On the Spring Equinox, the 20th of March, I sowed tomato seeds.


Fire sorter: Moneymaker, Harbinger, Frilandstomat og Tiny Tim. De to sistnevnte sortene er lave busktomatplanter.

I tillegg sådde jeg resten av frøene av hvit salvie jeg hadde liggende. 
I fjor sådde jeg hvit salvie på friland, uten å få en eneste plante ut av det. I år har jeg sådd i potte inne, så nå får jeg bare vente å se om frøene vil spire.


Four different varieties: 'Moneymaker', 'Harbinger', 'Freeland tomato' and 'Tiny Tim'. The last two are low bushy tomato plant varieties.

I also sowed some seeds of California White sage that I had in my seed storage from last year.
Last year I planted seeds of White Sage outside in my herb garden in spring, but not a single plant grew up. This year I'm planting the seeds in a pot indoors, and I'll just wait and see whether the seeds will germinate.



Allerede etter fire dager spirte de første tomatfrøene av Moneymaker og Tiny Tim. Dagen etter spirte to frø i potta med frilandstomater.
Harbinger lar foreløpig vente på seg.
Jeg tenker at jeg kommer til å enda en sort med tomater, men jeg trenger mer såjord først.


After just four days the first tomato seeds of 'Moneymaker' and 'Tiny Tim' sprouted. The next day two sprouts of the 'Freeland tomatoes' peeped through.
Only Harbinger has not yet germinated.
I am going to sow one more tomato variety, I just need more compost to sow in first. 



Av paprika-frøene jeg sådde for litt siden har fem av åtte frø spirt. Jeg er fornøyd med fem planter, og håper det går bra med dem videre, de ser friske og fine ut :)


Of the eight sweet pepper seeds I sowed a little while ago five have sprouted. The little seedlings are looking fresh and nice, and I hope they will do well :)




Stevia-frøplantene vokser også fint, de er det syv av og de kan snart prikles.

The Stevia seedlings are growing nicely too. There are seven of those, which now are ready to be replanted into single pots.




Så har jeg så smått begynt å pynte litt til påske.
Bjørkeriset hentet jeg inn på vårjevndøgn, og nå viser de første bladknoppene tegn til å åpne seg.
Det vil bli fint og vårlig med grønne greiner (håper jeg) til påske. 


Also I have started decorating a little for Easter.
I picked some birch twigs on the Spring Equinox, and now the first buds are about to open.
It will look so nice and springlike when the leaves open on these twigs.



De heklede påskekyllingene er ikke laget til stash-buster utfordringen, de ble heklet i februar en gang da jeg fant ut at jeg ville hekle litt påske/vår-pynt. Oppskriften fant jeg her, men jeg fikk ikke helt til å følge den, så det endte med at jeg heklet etter bildet istedet.
Synes de ble ganske fine i bjørkeriset.


The crochet Easter chicken were not made during stash busting, they were made back in February when I thought I would crochet some decorations for spring/Easter. The pattern was found here, but I did not quite understand it, and ended up crocheting after the photo instead.
I think they look nice hanging from the birch twigs.



Håper dere har en fin kveld!
Takk for besøket :)


Hope you are having a lovely evening!
Thanks for stopping by :)

7 comments:

Anne said...

My tomatoes didnt do very well last year.I may just buy plug plants and try those this year.

Vores have said...

Hej Hilde
Kan se at dine frø er begyndt at spire. Flotte påsketing du har lavet. Ønsker dig en god dag / god påske:) Knus Hanne Bente

Kristín Hrund said...

Hej Hilde! Your tomato-plants are looking good and your decorations are so pretty&cute :-) We are moving to a bigger house in April and for the first time in my live I'll be having my own, private garden! I´d love to have some strawberries, herbs, garlic... and a lot of other things too :-) So many ideas - so little time and not enough soil for all those plants...

Eldbjørg said...

Veldig trivelig å lese og koselig å se bilder av nye spirer og søte håndarbeider. For meg er det som et pust fra en annen verden. I fire døgn var jeg fotograf for NM i skiskyting på Dombås fra morgen til natt. Eventyrlige dager med blå himmel. Slik er dagene fremdeles og yr.no viser bare gule soler for en uke framover. Som vanlig skal jeg til fjells på ski i dag også.

God påske!

Hilde said...

Anne: My tomatoes did quite well last year, but two years ago they hardly gave a harvest at all. Hopefully they will do well again this summer, fingers crossed.
Good luck with your tomatoes this year, Anne :)

Tusen takk, Hanne Bente. God påske til deg også :)

Thank you, Kristin :) Oh, how exciting for you and your family to move into a new house! Your garden plans sound great, can't wait to hear about your new garden later. The best of luck to you :)

Eldbjørg: Takk for hyggelig besøk. Ha ei flott påske, nyt været, og kos deg på skiturer :)

Barbara said...

Your Easter decorations are very pretty. My dad used to grown tomatoes and cucumbers in his greenhouse. I'm sure his favourites were called Tiny Tim. It's a long time since I thought about that. Lovely post.

earthen-magic said...

...oooOoh! ~ dearest kindred! how ever sO exciting! ~ i doth do the happy dance with thee!... ...may thine new week ahead be filled with creative golden deliciousness! ~ blessed be!...(0:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...