HAGE - NATUR - URTER - HÅNDARBEID - HISTORIE - MYTOLOGI
GARDENING - NATURE - HERBS - CRAFTING - HISTORY - MYTHOLOGY

Search This Blog

Friday, November 9, 2012

November gardening.

I dag har jeg jobbet i hagen :)
For et par dager siden var hele hagen fryst, men i løpet av de to siste dagene har mildværet tint jorden igjen.
Dermed benyttet jeg dagen til hagearbeid, og det var godt å få gjort unna en del som har vært på vent.


Today I have worked in the garden :)
Two days ago the whole garden was frozen. As the milder temperetures yesterday and today have defrosted the soil, I thought I should get some needed gardening today. It was good to get a chance to finish up there.



Jeg fikk plantet et prydepletre vi kjøpte på salget på hagesenteret.
Egentlig trodde jeg det pga telen i bakken måtte plasseres i kjelleren over vinteren, men heldigvis er det nå kommet i jord.
Prydepletreet heter `Dolgo`, og får rosa blomster om våren og små epler på høsten som ifølge etiketten skal være fine til gele og cider.
Jeg plantet det nederst i hagen ved rhododendronen, og jeg håper det etterhvert blir en fin kombinasjon om våren. Vokseplassen er muligens litt for skyggefull, men vi skal beskjære hekken til våren slik at solen kommer til.


We recently bought an ornamental apple tree on sale at the garden center. I was thinking it would have to go into the celler during winter because of the frozen ground, but luckily it is now planted.
The name of the tree is `Dolgo`. It gets pink flowers in springtime and little apples in autumn. According to the label these little apples are good for jelly and cider.
The tree was planted in the bottom of the garden next to the rhododendron, and I hope this will turn out to be a pretty combination. The growing place might be on the shadyer side for the new tree, but we will cut back the hedge in spring to let the sunshine in.



Jeg har også raket opp løvet under epletreet, (men det gjenstår å rake under resten av trærne i hagen...).
Løv er en verdifull ressurs i hagen. Jeg kaster noe løv i blomsterbedene, noe i bedene i kjøkkenhagen og urtehagen og resten på komposten. 


I also raked up the leaves below the apple tree (remaining now are the leaves below every other tree in the garden...).
Leaves are a valuable resorce for the garden. I put some of it in the flower beds, some on top of the vegetable beds in the kitchen garden, and the rest onto the compost.



Og jeg fikk også plantet noen vårløk jeg kjøpte for litt siden.
Det er svibler, hvite perleblomster og krokus.

I tillegg fikk jeg  fjernet et espalier som var falt ned, og ryddet og luket i pion-bedet der gullriset var i ferd med å ta overhånd. Forhåpentligvis vil det bli færre av dem neste sommer.


The spring bulbs that have been waiting for a little while were planted too; hyacinths, white muscaris and crocuses. Can't wait to see them bloom in spring :)

I also removed a garden trellis that had fallen down, and tidyed and weeded the peony bed in which the goldenrods were about to outgrow everything. Hopefully they will be a lesser problem next summer.





De siste falmede blomstene i hagen, fotografert en frossen morgen for noen dager siden.

Ha en fin helg :)


The last fading flowers in my garden, photographed on a frozen morning earlier this week
.
Wishing you all a happy weekend :)

7 comments:

Annuk said...

Great job you did, Hilde!
Good luck with the apple tree and the bulbs! I'm sure they will bring you lots of joy in the spring and summer!
Have a lovely weekend! :)

Vores have said...

Godmorgen Hilde
Smukke billeder fra din have.
Kan se at du også har rhododendron i haven.
Nedfaldne blade er "guld" værd i bedene.....
Ønsker dig en god week-end:)
Knus Hanne Bente

Mia said...

Man blir å glad för det sista man faktiskt hann få gjort ute innan vintern. Och plantera, du håller jammen igång säsongen länge. Det pryde epletre kommer bli stiligt til våren. Jag brukade också spara bladen men de sista åren har jeg fått någon sopp som jag vill bli kvitt, sukk, bladen gör ju annars super jord i beddene. Gott jobbet :)

Eva said...

Heia Hilde..

Du verden, du kommer til og få det fint i hagen til våren...

Her er det tele i jorda. Dagen før snøen kom var en av kommunens folk å strødde plenfrø etter at de har fikset litt etter gravinga. Vi var sjokkerte.. Får se til våren hvordan det blir, kan hende det blir å refse kommunen ennå en gang...

Ha en fin helg! Klem

Hilde said...

Thank you, Anna :) I can't wait to see the apple tree flowers and the bulb flowers in spring.
Have a lovely weekend you too.

Takk Anne Bente :) Rhododendronen på bildet har lilla blomster. Jeg har også en med lys rosa blomster. De er nydelige når de blomstrer på våren og fine resten av året også.
God helg til deg også.
Klem :)

Takk for det, Mia :) Ja, det ble en lang sesong i år. Neste år tror jeg at jeg skal prøve på å gjøre meg ferdig tidligere.
Jeg håper prydepletreet blir fint :)
Fortsatt god helg!

Takk, Eva :) Ja jeg håper det blir fint i hagen til sommeren. Har lagt noen planer for forbedringer også.
Får håpe det blir bra til våren etter gravingen hos dere!!
Ha en fortsatt fin helg.
Klem :)

karisma said...

Ooooh, I just LOVE your garden. Beautiful pictures as usual. Thank you lovely. xoox

Hilde said...

Thank you, Karisma :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...