HAGE - NATUR - URTER - HÅNDARBEID - HISTORIE - MYTOLOGI
GARDENING - NATURE - HERBS - CRAFTING - HISTORY - MYTHOLOGY

Search This Blog

Sunday, January 15, 2012

Frø / Seeds.

Ved nyttår begynte frøkatalogene å dumpe ned i postkassa.
Jeg har brukt litt tid på å se igjennom dem og til å tenke på hva jeg vil dyrke til sommeren, og nå er de første frøene bestilt fra Chiltern Seeds og Impecta.


Around the new year the seed catalouges came in the mail.
I have spent some time browsing through them, thinking about what to grow in summer. Now finally I have placed the first orders for seeds from Chiltern Seeds and Impecta.




Jeg har først og fremst bestilt frø til kjøkkenhagen og urtehagen.
(Blomsterbedene er såpass fulle at jeg ikke kommer til å så så mange stauder i år, men noen få skal det bli som jeg håper jeg skal finne plass til...)

I kjøkkenhagen ønsker jeg å dyrke det vi bruker mest av, og jeg har bestilt frø til gulrøtter, vårløk, purre, rødbeter og sukkererter. Samt chili og tre slags tomater til drivhuset.
I fjor var resultatet av tomatdyrkingen dårlig, så jeg prøver med andre sorter i år for å se om det går bedre.
I tillegg har jeg liggende en god del frø fra tidligere år, som også skal såes, bla reddiker og flere typer salat.


Most of the seeds ordered are for the kitchen garden and herb garden.
(My flower beds are rather crowded, so I will not sow so many perennials this year, only a few, which I hope to find room for...)

In my kitchen garden I will grow vegetables that we use much of in cooking, and I have ordered seeds of carrots, spring onions, leek, beets and sugar peas. And also chilli peppers and three varieties of tomatoes for the greenhouse.
Last year the tomato crop failed, so I will try different tomato varieties this year hoping those will do better.
I also have packages of seeds left from previous years, among them raddishes and several varieties of lettuce to sow.


Til urtehagen har jeg bestilt bl.a ashwaganda, palmarosa, mesterrot og kornblomster.

Ashwagandha har jeg dyrket for noen år siden, men plantene overlevde den gang ikke vinteren. 
I fjor sådde jeg ashwagandha uten at frøene spirte, så jeg gjør et nytt forsøk i år.
Ashwagandha brukes i ayurvedisk medisin. Den er god mot søvnløshet, stress og utmattelse. Blader, bær og rot kan brukes.

Palmarosa er en plante som brukes til å utvinne eterisk olje, og bladene brukes i kosmetikk, kremer og såper. Jeg kjenner ikke så godt til denne, og vet ikke hvordan den er å dyrke, så jeg skal lese meg opp på den og lære om de forskjellige bruksmåtene.
Gleder meg til å bli bedre kjent med palmarosa.

Mesterrot er en av middelalderens mest brukte medisinurter, men som i dag er ytterst sjelden i bruk i urtemedisin. 
Bladene kan brukes som krydder, og rota til å smakssette krydderdram.
Jeg vil gjerne ha mesterrot i urtehagen fordi den har en interessant historie, samt at den også er en flott plante.

Kornblomster, som er ettårige, er nydelige og lette å så og dyrke og er i tillegg en god plante for å tiltrekke bier til hagen.
De er også kjent fra folkemedisinen, brukt som te mot fordøyelsesplager eller som avkok mot øyeplager.
I fjor lærte jeg også at de kan brukes som kakepynt og til å lage blomstersaft av.
Tidligere har jeg bare dyrket kornblomster for de vakre blomstene, men i år har jeg planer om også å teste den ut i bruk som urt.

Nå gleder jeg meg til hagesesongen! Kjenner det begynner å klø i hagefingrene :)


For my herb garden I ordered ashwagandha, palmarosa, masterwort and cornflowers.

Ashwagandha I grew some years ago, but my plants did not survive through the winter.
Last year I sowed ashwagandha again, but the seeds did not germinate, so I am giving it another try this year.
Ashwagandha is used in ayurvedic medicine. It is good aganst stress, sleeplessness and exhaustion. The leaves, berries and root can be used.

Palmarosa is a plant from which the palmarosa essential oil is ectracted, and the leaves can be used for cosmetics, creams and soapes.
I am not familiar with the palmarosa plant, and know nothing about growing it, so I will have to read and learn.
Looking forward to learning to know palmarosa.

Masterwort was one of the most used medicinal herbs in Medieval times. Today it is barely used in herbal medicine.
The leaves can be used as spice, and the root to flavour schnaps.
I would like to have masterwort in my herb garden because of its interesting history, and also because it is a beautiful plant.

Cornflowers, which are annual plants, are lovely, easy to sow and to grow. They are also good for attracting bees to the garden.
Cornflowers are known from the folk medicine, used as tea agains digestion ailments, and as decoction against eye problems.
Last year I learned that the flowers are also used to decorate cakes and to make flower cordials.
Earlier I have just grown cornflowers for the beautiful flowers, but this summer I plan to try them also as a herb.

We will still have winter here for some months, but I can't wait for the gardening season to start :)

17 comments:

Eva said...

Åh, du verden.. Jeg får vel begynne å tenke på de frøene jeg har liggende, men plante nå? Har jo ikke plass inne, og vet ikke en gang hvor jeg skal sette de.. Vi kan sette ut i drivhuset til våren, men da må det være lys og varme..

Lykke til.. Høres veldig spennende ut..

Ha en fin søndag.

Hilde said...

Hei Lavina :) Jeg skal ikke så så mye enda, bare litt. Utover våren blir det mer, og noe skal såes rett ut i hagen på forsommeren :)

Jeg får ikke til å legge inn kommentar på bloggen din, Lavina, har forsøkt i flere dager. Vet ikke hva det kommer av. Men så kom jeg på starbear bloggen din, og har vært innom der istedet :)

Ha en fin søndag du også!

Anne said...

Hi Hilde, dont you just love spending time browsing the seed catalogues? I am going to get my seeds from either the supermarket or the garden centre since I dont have specific varieties in mind.I hadnt heard of some of those herbs so thanks for enlightening me!

Mia said...

Spännande mystiska frö du har beställt, tre okända, ska bli kul att se dom växa upp, tillsammans med allt det andra i din köksträdgård. Nu börjar planläggningen ta fatt, så mysigt :)

Annuk said...

It sounds like you are going to have a gorgeous gardening year, Hilde!!!!! :) All those seeds sound very promsing!

marylene said...

It's always so exciting when you receive new seed packs, and to see them sprout up ! I love it too!
Do you know Rühlemans in Germany ?
http://www.kraeuter-und-duftpflanzen.de/Pflanzen-und-Saatgut/Kalmegh-Kuechenschelle/Knoeterich/Faerberknoeterich-Saatgut
They have a lot of interesting seeds and plants.
I also tried Ahswaganda several times, it's no easy plant to grow but it's a very potent herb, isn't it?
Thank you for your visit on my blog
MaryLena

marylene said...

Sorry, wrong link, here's the one:
http://www.kraeuter-und-duftpflanzen.de

Sissy said...

Hilde, how interesting your seed catalogs are! Our don't look like that at all!
I am ready for gardening season as well.
I did not do well with tomatoes, either. I am going to start much earlier this year.

Yael said...

Dear Hilde, we are waiting together with you - to see all the magic happening in your garden and greenhouse! I am really looking forward to another garden year with you! :-)

Anonymous said...

Ja, jøss!

Visst klør det etter å få sette fingerne i jord.
Håper på tidlig vår og at jeg kan få mine frø i jord snart og....

Ha en fortsatt fin dag!

//Sirah

Unknown said...

Your gardening plans sound lovely! I live in an apartment, so I am thinking of growing something in a pot on the balcony... maybe strawberries :)

lirosa said...

Gleder meg til å følge vekstene dine. Flott Fredag ønskes:-)

Heidi said...

Jammen er det ikke tid før innkjøp av frø igjen. Syntes ikke det var så lenge siden jeg gjorde det sist ;-)

Så moro å høre om plantene du nevnte. Kunne absolutt tenkt meg noen av dem selv.

Håper alt står bra til. Kos deg videre i helgen!

:-)

Eldbjørg said...

Så trivelig å tenke på frø og sommer nå! De som sender ut frøkataloger, vet nok at vi ved foten av Dovrefjell ikke gjør det i januar. Da jeg flyttet hit, sa en nabo at alt med Sibir i navnet, klarer seg her :-)
Jeg har svart på kommentaren din på bloggposten om min private Blogger's Sunday Skiing, men det er ikke sikkert du får den inn til din email. Hvis ikke, kan du ta en titt.

Unknown said...

I just make my seeds order but only for perennials.

The seeds come direct in the garden.

Good look with your vegetables.

Hugs Rosana

stardust said...

Thanks for this reminder, Hilde. I always buy seeds which I just need at the garden center without seeing catalogues. I’ve learned the top of seed catalogues are so lovely to see. I like the photo.

Yoko

Unknown said...

Oh, and about tomatoes - several years ago I tried to grow them and my crop failed too.

Some friends of my mom had a crop with HUGE beautiful tomatoes. They told me the reason why mine didn't grow like there's is because I let the rain water fall on the plants. They said to cover it over with a tarp and water it by hand. I don't know if this really works, but I can tell you their tomatoes were bigger than my two fists!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...