HAGE - NATUR - URTER - HÅNDARBEID - HISTORIE - MYTOLOGI
GARDENING - NATURE - HERBS - CRAFTING - HISTORY - MYTHOLOGY

Search This Blog

Monday, August 26, 2013

Fermentation dye update.

Den siste uka har kannene med plantemateriale stått innpakket i en svart plastsekk i drivhuset. 
Været har vært nydelig, så det har vært varmt i drivhuset og i kannene har fermenteringen gått fint.
Jeg har sjekket kannene et par ganger daglig og åpnet korkene for å slippe ut trykket.
På lørdag og i går var det lite aktivitet og trykk i kannene, så i dag har jeg silt av væsken.


During last week the containers with plant materials have been placed inside a black plastic bag in the greenhouse.
The weather has been lovely, so it's been nice and hot inside the greenhouse and the fermentation process has gone well. I have been checking the containers a couple of times every day and openend the lids to release the pressure.
On Saturday and yesterday there has been very little activity inside the containers, so today I strained off the fermented liquid.





Det var blitt farge på vannet i begge kannene, mest i kanna som inneholdt gullris.

The water had achieved some colour in both containers, a little more in the goldenrod container.




Siling, og her merkes lukten godt. 

Straining off, and noticing the smell.




Her er den ubehandlede fermenterte væsken fylt på to liters krukker.
Gullris til venstre og reinfann til høyre. Så langt ser de ganske identiske ut.


This is the strained liquids poured into four 2 litres jars.
Goldenrod to the left and tansy to the right. So far all liquid is looking similar.




Nå begynner det vanskelige og morsomme og det er å endre pH i krukkene surt og basisk.
Jeg tilsatte nypresset sitronsaft for å lage surt fargebad. For å lage basisk fargebad kan man tilsette lut, men ettersom jeg er redd for å jobbe med lut har jeg istedet brukt KOH (potaske).
Det er morsomt og magisk å se fargeendringene som skjer.


Now the fun / tricky part starts, which is changing the pH levels of the liquid in the jars to acidic and alkaline.
I added fresh lemon juice to make acidic dye bath. To make the alkaline dye bath one can add lye, however I am not yet feeling comfortable working with lye so instead I added KOH (potash).
It's so fun to see the changes in colour that appear. This is pure magic.



Til venstre: sur og basisk fargevæske av gullris.
Til høyre: sur og basisk fargevæske av reinfann.
Slik så krukkene ut da jeg måtte inn for å lage middag.

Left: goldenrod acidic and alkaline dye baths.
Right: tansy acidic and alkaline dye baths.
This is how the jars looked when I had to go inside to make dinner.




Og slik så de ut senere på dagen.
I krukkene med surt fargebad er det foreløpig ikke stor forandring, men de basiske har utviklet sterk farge. Spennende :)
Nå skal krukkene stå i ro noen dager. Kanskje må ph-verdiene justeres mer før de er klare til å farge i.

Etter at jeg tok bilder har jeg naturligvis merket krukkene med hva de inneholder.


And this is how they looked later in the day.
In the jars containing acidic dye baths there seem to be not much change of colour so far, while the alkaline dye baths have changed greatly.
This is exciting :)
Now the jars will rest for some days. It may be that the pH-levels needs some ajustment before the dye baths are ready for dyeing.

After photographing all the jars were labelled with content.




Istedet for å tømme ut plantematerialet som lå igjen i plastkannene fylte jeg på litt regnvann, og satte de deretter tilbake i plastsekken i drivhuset. 
Kanskje de fermenterer videre, så får jeg mer fargevæske å etterfylle med...

Jeg må bare presisere at dette er et eksperiment for meg, og jeg beveger meg på ukjent grunn her. Kanskje går det bra, kanskje blir det mislykket. Uansett er dette interessant og jeg lærer mye underveis :) 

For oppskrift og detaljer angående fermenteringsfarging se http://shadesoflynx.blogspot.com


Instead of putting the plant material in the plastic containers on the compost I added some more rain water to them and placed them back in the black plastic bag inside the greenhouse.
Maybe they will keep fermenting, and I can have more dye liquid to add to the jars...

Finally I must add that this is an experiment for me, and I am walking on unknown ground here. Maybe this will work, maybe it will not. No matter how it turns out I find it interesting and I am learning :)

For fermentation dye recipe and details see http://shadesoflynx.blogspot.com

10 comments:

Ann-Sofie said...

Klart spännande att se hur detta går. Lycka till!

Birgit Olann said...

Hilde, it is so exitind to read how you're going on. Mostly it's a thing of success and fail but that' it.
Birgit

Hanne Bente said...

Spændende at se hvad det bliver til. Ønsker dig en god tirsdag Hilde:) Knus!

November- symra said...

Så utrolig spennende, jeg har lagt garnfarging til min "skal gjøre i løpet av livet-liste". Det ser utrolig spennende ut...

seijastiina said...

Mielenkiintoista :)
Hyvää päivää sinulle.
Täällä on kaunis ilma ja lämmin.

earthenmagic said...

...(O:

Marylene said...

woohoo this is fun !
Don't wait too long to dye with it, I think it's better to use both the vats "fresh":)

Hilde said...

Thanks you all for your good luck wishes :) This is so fun and exciting!

Marylene; thanks for the tip, now I have just added the first wool skeins to the jars...

Ketil Moldekleiv said...
This comment has been removed by the author.
En helt uvanlig hverdag said...

Sånn går det når gubben låner min PC og ikke gidder å logge av. Plutselig har jeg kommentert flerfoldige steder under hans navn. Jaja, sånn kan det gå.

Veldig spennende fargeprosjekt.
Lykke til.
Klem

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...