HAGE - NATUR - URTER - HÅNDARBEID - HISTORIE - MYTOLOGI
GARDENING - NATURE - HERBS - CRAFTING - HISTORY - MYTHOLOGY

Search This Blog

Wednesday, June 20, 2012

Min iris.

Anne på Moseplassen har oppfordret oss til å vise frem iriser fra hagene våre, og her er min.
Det er en hageiris/skjeggiris. Nøyaktig sort vet jeg ikke, men det er en gammel type som fantes i hagen vår fra før av.
Jeg har flyttet biter av den litt omkring, så nå står det klynger av den flere steder i hagen min.
Det er en livskraftig og blomstervillig iris, og blomstene er veldig fine :)
Blomstringen er på topp nå i juni.






Se mange forskjellige slags iriser her: http://moseplassen.com/2012/06/utfordring-vis-oss-din-iris/

4 comments:

Reginas Cottage said...

hello hilde,
the iris look fantastic.love the colors.really very nice.
have a nice evening,
love regina

Anne (Moseplassen) said...

Nydelig!
Herlige blåfarger :D

Men jeg tror ikke du har sibiriris, det ser for meg ut til å være en hageiris, kalles også skjeggiris og germaniskiris. Jeg ser ikke så mye av bladverket, men ser at blomsten har skjegg i svelget (masse "hår" der kronbladet forsvinner ned mot festet). Det er typisk for hageiris. Og så regner jeg med at den har en sånn tykk rotknoll som ligger i jordkanten?

Uansett, kjempehyggelig at du deler!

Hilde said...

Thank you, Regina :)

Anne: Ja, det stemmer, den har en tykk rotknoll som ligger i jordoverflaten. Takk for informasjonen, jeg skal rette det opp i innlegget :)
Og dette var en artig utfordring, det er så mange flotte iriser der ute!

Yael said...

They are BEAUTIFUL! :-)

(Will they give color to wool too?)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...