HAGE - NATUR - URTER - HÅNDARBEID - HISTORIE - MYTOLOGI
GARDENING - NATURE - HERBS - CRAFTING - HISTORY - MYTHOLOGY

Search This Blog

Sunday, February 5, 2012

Gul x-faktor.

Tredje innledende runde i blomstenes x-faktor er for gule blomster.
Klikk på ikonet under for å komme til konkurransen og se flere bidrag.



Min gule deltaker er en ballblom.
Den blomstrer juni, og de gule, runde blomstene gjør seg godt sammen med de andre tidligblomstrende staudene i hagen.
I fjor høst ble ballblomen min delt og omplantet, og forhåpentligvis kommer den like fint igjen til våren.



Ballblom (Trollius europaeus) vokser vilt i det meste av Norden, og blir opptil 70 cm høy. Voksestedene er fuktige enger og  fjellier.
Den finnes også som hageplante i flere foredlede varianter. 
Ballblom er giftig.


2 comments:

Anne Kari said...

Koselig gul blomst, dette. Drømmer om sommersol når jeg ser bildet ditt. Lykke til i konkurransen.

Anne (Moseplassen) said...

Ballblom var en av de mer eksotiske markblomstene i nabolaget mitt, jeg ble veldig fornøyd når jeg omsider fant en plass det var endel av den sånn at jeg kunne plukke fine buketter :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...