HAGE - NATUR - URTER - HÅNDARBEID - HISTORIE - MYTOLOGI
GARDENING - NATURE - HERBS - CRAFTING - HISTORY - MYTHOLOGY

Search This Blog

Thursday, February 16, 2012

X-faktor åpen klasse.

Siste innledende runde i blomsterutgaven av x-faktor er for blomster i andre farger enn i de forrige rundene, f.eks svart, grønn, flerfarget eller annet.
Klikk på ikonet for å komme til konkurransen og se deltakerne.

Den 20. presenteres alle finalistene i et eget innlegg på Moseplassen.


Min deltaker i denne runden er rosegroblad.
Den var ny i hagen min i fjor sommer, og blomstene, som er i samme farge som bladene, ser ut som grønne roser, derav navnet.

Det er en slektning av vanlig viltvoksende groblad (Plantago major).



Rosegroblad er en historisk plante som har vært dyrket siden middelalderen.
Bla var den mye brukt i de store hageanleggene i England, og finnes nevnt i gamle opptegnelser og beskrivelser av slottshager og herregårdshager.
I dag er den sjelden, og jeg er glad for å kunne være med og bevare den.



Rosegroblad sprer seg bare forsiktig med frø, og har ikke potensiale til å bli et ugress slik som sin viltvoksende slektning.



Brukt som medisinurt har rosegroblad samme egenskaper som vanlig groblad, og kan brukes mot en rekke hudroblemer.

3 comments:

Aud said...

Inressang plante, har aldri hørt om den før.
Lykke til i konkurransen :-)

Moster said...

Du, så artig!
Den må vel være en effektiv bunndekker?
Hvor får man tak i sånne?

Lykke til, forresten!

Hilde said...

Takk for det begge to :)

Moster: Jeg har kjøpt min rosegroblad-plante i planteutsalget til Urtehagen i Rygge. Andre steder den kan være å få tak i vet jeg ikke om.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...