HAGE - NATUR - URTER - HÅNDARBEID - HISTORIE - MYTOLOGI
GARDENING - NATURE - HERBS - CRAFTING - HISTORY - MYTHOLOGY

Search This Blog

Saturday, October 15, 2011

Hvit salvie smudge sticks.

I år har jeg dyrket hvit salvie (Salvia apiana) i urtehagen min.
Den er dyrket fra frø som jeg sådde på friland i vår, og ettersom det er en plante som hører hjemme i mye varmere klima enn her, var jeg ikke helt sikker på om det ville lykkes, men det har det absolutt gjort.


I have grown white sage (Salvia apiana) in my herb garden this summer.
The plants were started from seeds in spring, and as white sage is a plant belonging to a much warmer climate than ours, I was not sure how it would work out, but it has turned out fine.


Plantene vokste ganske sakte tidligere i sommer, og de var lenge puslete og små, men nå helt på slutten av sesongen har de blitt kraftige og fine.

The plants had a slow start, and for a long time they looked small and thin, but now at the end of the gardening season the plants the plants were nice and large.


For noen dager siden klippet jeg ned plantene, og resultatet var ganske bra, selv om det var en del brune og insektsspiste blader som måtte fjernes.
Hvit salvie skal være ettårig i vårt klima, så jeg klipte plantene helt ned. Men jeg lar røttene stå i tilfelle mine planter mirakuløst viser seg å være noen barskinger som klarer den norske vinteren :) 


A few days ago I harvested the white sage plants, with good result.
White sage is an annual plant in our climate, so I cut the plants all back. However I left the roots in the ground, just in case my plants miraculasly show to be tough enough to survive the harsh winter here :)



Bladene fra de kraftigste stilkene ble lagt til tørk.
Når de er tørre skal de brukes til røkelse.

The leaves were picked off the thickest stems and put to dry.
When dry they will be used as insence.


Mens de litt spinklere stilkene ble valgt ut til å lage smudge sticks.
Jeg har ikke gjort det før, så det ble litt prøving og feiling...
Stilkene ble sortert i buketter.
Salvie kan være litt knotent å tørke, jeg har tørket hagesalvie tidligere, og de kan ha en tendens til å mugne, så jeg ville ikke lage bukettene for tykke.


While the thinner stems were chosen to be made into smudge sticks.
This is the first time I have made smudge sticks, so I tried and learned on the way...
The stems were put in bundles.
Sage is not the easiest herb to dry. I have dried common sage earlier, and they sometimes get mouldy. That is why I made these bundles rather slender.



Så surret jeg bomullstråd rundt bukettene, ganske stramt, men forsiktig så ikke det ikke skulle gå hull på bladene.
Resultatet ble åtte smudge sticks, fem store og tre små.
På de små benyttet jeg meg av litt kunstnerisk frihet og tilsatte en kvist rosmarin i to av dem og lavendelblomster i den siste.
De dufter helt nydelig!

Nå har de ligget til tørk noen dager, og de ser heldigvis ut til å tørke fint. Men de blir slankere etterhvert som de tørker, så trådene trengs å etterstrammes.
Jeg ser for meg at smudge sticks laget av planter man har dyrket og stelt selv blir noe helt annet enn de man kjøper, som er kommersielt dyrket og produsert for salg, og jeg gleder meg til mine egne smudge sticks er ferdige til bruk :)


Then I tied up the bundles with cotton thread, rather tightly, but carfully not to damage the leaves.
The result was eight smudge sticks, five large ones and three small ones.
For the small ones I added some rosemary to two and lavender flowers to one.
They are all lovely fragrant! 
The smudge sticks have been drying for some days now. They all seem to dry nicely, but are becoming thinner as they dry, so I will have to tighten the threads a little when they are dry all through.
I believe homemade smudge sticks from my own plants, nurtured and cared for in my own garden, will be something different to those commercially grown and produced ones, and I can't wait untill they are done :)

5 comments:

Lene said...

Så spennende!
"smudge sticks" er noe jeg ikke har hørt om før. Hva bruker du det til?
Klem Lene

Yael said...

Dear Hilde, I had no idea what are smudge sticks and had even never heard that word! So I was wondering: what is she going to do with them?

Today we are so fortunate the Internet, everything can be googled, smudge sticks too! :-)

So I learned something new today from you - AND - I have a lot of white sage in my garden - it also grows wild here. We use it for tea and I put it also with meat, it is very good with lamb.
But now I have another use for it and will try it for sure! Thank you so much for all those things you are teaching us - you are the good witch (or better the fairy) of the garden, the fruit, the veggies, the herbs! :-)

Hilde said...

Lene: Smudge sticks er røkelse. Jeg bruker de til å rense ting/rom med og ved meditasjon :)

Yael: Thanks for your nice words, and I'm a bit jealous of you having white sage in your garden all year around, and that it grows wild in your neighbourhood :) :)

Ingvild said...

Spennende! Vi bruker mye fersk salvie i matlaging, spesielt i olivenojle baserte pastasauser, og det er også deilig å trekke i en kopp med kokende vann som te(kan nok brukes i tørka form også, da...). I israel vokser de vilt i naturen, så der brukes det mye:).

karisma said...

Oh they are lovely! What a grand idea! I have not had a huge deal of success growing sage, my friend however has quite the crop, maybe I will borrow a little and make some. It funny in our house whenever we think on burning sage, the lighter will stop working or disappear. LOL. Our spirit friends are welcome here as long as they are nice! ;-) We have used sage to clear icky residue at times though.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...