HAGE - NATUR - URTER - HÅNDARBEID - HISTORIE - MYTOLOGI
GARDENING - NATURE - HERBS - CRAFTING - HISTORY - MYTHOLOGY

Search This Blog

Wednesday, March 6, 2013

Seedlings and seeds.

Det har vært mye garn på bloggen i det siste, men det er litt nytt på plantefronten også nå :)
Blodbegerspirene har vokst fint. 
I år fikk jeg hentet frem plantelyset med en gang frøene begynte å spire, og spirene har hatt det fint under lyset og har vokst seg prikleklare. I dag har jeg priklet dem over i potter.


There have been many posts about yarn on my blog lately, but now there is also something new about seeds and plants :)
The seedlings of purple bell vine (Rhodochiton atrosangiuneum) have grown nicely.
I put up a plant light for them as soon as the seeds sprouted, and the seedlings have done well under the light and grown nicely to "replant size".



Spiringen har vært god, og heldigvis sådde jeg ikke altfor mange frø ettersom jeg ikke liker å kassere spirer og småplanter. 
De fleste spirene var ganske jevnstore, det var bare noen få av de aller minste spirene som ikke ble priklet om. 
Nå har jeg 21 blodbeger-småplanter. 
Det er tøft for spirene å bli priklet om, så jeg håper det går bra med dem videre.


The germination rate was good, and luckily I did not sow too many seeds as I do not like to throw away surplus seedlings.
Most seedlings were of equal size, and only a few of the tiniest seedling were not replanted into single pots.
Now I have 21 beautiful seedlings.
It is hard for those small seedling to be replanted, so fingers crossed they will do well :) 




Det begynner jo å bli tid for mer såing nå, og jeg har også sådd paprika og stevia i dag.

It is getting time for planting more seeds now, and today I got around to sow sweet peppers and stevia. 




Av paprika sådde jeg åtte frø, og av stevia sådde jeg alle frøene i pakka ettersom jeg mener å ha lest at de ikke tåler å lagres. Det sto på posen at det skulle være frø til 8-10 planter, så får jeg se hvordan det går.
Det neste jeg skal så etterhvert er tomater. Jeg skal også så noen sorter med stauder, men ettersom jeg har begrenset med plass inne venter jeg en liten stund til frøpotter kan plasseres ute i drivhuset.


I planted eight sweet pepper seeds, and the whole package of stevia seeds (as I think I read somewhere that the seeds of stevia do not store well). According to the lable I could expect 8-10 plants from the package of seeds, so I'll see how it goes.
The next seeds to be planted are the tomato seeds. I am also going to sow some perennial seeds, but as I have limited growing space inside my house I will wait a little while untill the seed pots can be placed directly outside into the greenhouse.



Til slutt en liten potte plantet til med påskeliljeløk, det er to forskjellige sorter av påskeliljer.
Gleder meg til å se dem blomstre :)


Finally a pot of daffodil bulbs, there are two varieties of daffodils in there.
Can't wait to see them in bloom :)

12 comments:

Jannibele said...

Skal si du er godt igang:) Fått priklet også. Lykke til! Det blir nok flotte blodbegere og annet på deg:)

Hilde said...

Takk for det, Jannibele :) Jeg krysser fingrene og håper blodbegrene blir fine. Første gang jeg dyrker de, så jeg er spent på hvordan det går.

Annuk said...

Good luck with those little darlings, Hilde! :) It's so great to see new life sprouting and thriving, isn't it?
Hugs from the rainy Alps :)

Vores have said...

Det er godt gang i dine frø - spændende.Ønsker dig en god dag:) Knus Hanne Bente

Elin said...

Så nydelige småplanter!
Mine er ikke kommet dit i det hele tatt...
Her blir det mye fin blodbegerblomstring til sommeren:)

Hilde said...

Thanks, Anna. It sure is lovely to see each little seed that sprout and grow into a plant :)
Many hugs to you.

Takk, Hanne Bente :) Det er en spennende og givende tid dette med våren som snart er på vei, og frø som spirer og gror.
Ha en fin dag du også.
Klem :)

Takk Elin, og takk for frøene også :) De var supre! Veldig artig å se dem vokse og gro, og jeg håper det skal bli mange fine planter og vakker blomstring til sommeren.
Lykke til med dine blodbeger spirer også, de kommer seg helt sikkert!!

September Violets said...

Last year I planted seeds in a pot for 'love lies bleeding' (don't remember the proper name). I ended up with SO many plants, but the best of them grew rapidly and I put them around my son's pond and all their purple tails hung over the water. It was a great surprise as this is something I don't usually do (lack of indoor space). Good luck to your little babies ;) Wendy

Hilde said...

Thank you, Wendy :) Growing your own plants from seeds is fun and rewarding. Hope you will post a photo of your 'love lies bleeding' on your blog in summer, I would love to see them :)

Mia said...

Så fina spirer, du är gott igång ser jag. Jag har precis börjat, mest i tanke.. Hur gick det med dina granatäpplespiror? Mina dog men nu har jag tänkt försöka igen, kul om dina klarade sig :)

Hilde said...

Mia, jeg har en granatepleplante igjen. Jeg hadde tre, men to visnet nå for bare noen uker siden.
Den siste er slunken, men det er liv i den :)

earthen-magic said...

...yes! ~ there's always something quite gratifying watching seeds gently ~ poke their tiny little faces ~ out of the soil! ~ many blessings upon this latest adventure!...(o:

Hilde said...

Thank you, Earthenmagic :) Sowing seeds and watching them sprout and grow is so lovely, and it brings promisises of spring ahead.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...