HAGE - NATUR - URTER - HÅNDARBEID - HISTORIE - MYTOLOGI
GARDENING - NATURE - HERBS - CRAFTING - HISTORY - MYTHOLOGY

Search This Blog

Saturday, October 22, 2011

Høstløv og løvfall.

Frem til nå har jeg tenkt at det ikke har vært så fine høstfarger i år, men på tur med kameraet tidligere i uken kom fargene på høstløvet fint frem i solskinnet.
Høstløv i gull og rødt er vakkert.

Untill lately I have been thinking that there has been a lack of bright autumn colours this year, but on a walk with my camera earlier this week I was stunned by the beautiful autum leaves all around.
Red and golden autumn leaves are gorgeous.



Her er bla lønn og villkirsebær i glødende farger.
Rognetrærne har mistet alt løvet nå og strekker nakne greiner mot himmelen.

Here are maples and wild cherries in glowing colours.
The rowans have dropped their leaves already and point their naked twigs towards the sky.





Eika har mistet mye løv, men det som er igjen har en fantastisk gyllen farge.
Når løvet faller kommer de krokete, lavdekte greinene godt frem. Jeg liker eiketrær og synes de er kjempefine gjennom alle årstider!

The oaks have dropped much leaves, but those left have fantastic golden colours.
As the leaves fall the twisted, lichen covered branches appear. I like oak trees, and find them beautiful through all seasons!




Masse løv på bakken.

Lots of leaves covering the ground.



Dette vet jeg ikke hva er, men syntes busken var så fin med bærene og de røde bladene.

I do not know what kind of bush this is, but though it was lovely with the berries and the red leaves.




På bildet over er torsdagens måne blandt bladløse askegreiner og bjørkegreiner. Bildet er tatt på formiddagen da jeg var ute på tur.

Både sol og måne var med meg på vandringen, jeg hadde solen til øst og månen til vest for meg mens jeg gikk.
Jeg er ivrig til å følge med på himmelen, og prøver å få med meg soloppgang, solnedgang og stjernehimmelen så ofte jeg kan.
Å se sol og måne oppe samtidig opplever jeg nå og da, og det er noe jeg liker godt, det føles spesielt. Jeg mener å ha lest at det er et relativt sjeldent fenomen, som bare kan oppleves langt nord på kloden(?). (Muligens langt sør også??).


In the photo above is Thursday morning's moon among leafless branches of ash and birch.

Both the sun and the moon joined me for my walk, the sun was in the sky to the east of me and the moon to the west of me.
I am an eager sky watcher, and watch the sunrise, sunset and night sky as often as I can.
Seeing the sun and the moon at the same time in the morning or evening sky is something that happens once in a while, and I like it very much, it feels special.
If I recall correctly I believe to have read that this only happens in the northernmost parts of earth. (Maybe in the southernmost parts too??).  

5 comments:

Heidi said...

Takk for nydelige høstbilder! Der har du virkelig fanget høsten i all sin prakt! Herlig med høst :-))

Ha en kjempefin søndag :-)

Mia said...

Hösten är då härlig med alla sina färger och så länge det inte regnar tycker jag om den. Bara så synd att det blir mörkt så tidigt, hinner nästan inte ut efter jobb..
Kjøkkenhagen är i stort sett tom hos mig men tomaterna på terrassen vägrar ge upp, tror kanske inte frosten varit lika hård här ännu. Fina ramar du har gjort till dina buskar :)

Yael said...

Autumn is a second spring where every leaf is a flower.
Albert Camus

Many regards Hilde!

i stora drag said...

Hej Hilde!
Så fina höstbilder du fångat! Ser faktiskt lite grann ut som hos oss just nu! :)

Sol och måne ser vi också ibland i södra Sverige.

Den där busken med blåsvarta bär skulle kunna vara en Aronia.

Ha en fortsatt fin vecka!
Mvh Pia

Linda said...

I've been out of the blogging habit for quite a while, and have only just found your new blog.
Such lovely posts from your beautiful Norwegian autumn!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...